lördag 5 mars 2011

Melodifestivalen 2011 - topp tio

Åh, vad svårt det var att få ihop den här listan. Men här kommer i alla fall min topp tio i årets Melodifestival. (En allomfattande topplista vågar/orkar jag inte ge mig in på).

1. Loreen - My heart is refusing me
2. Love Generation - Dance alone
3. Le Kid - Oh my God
4. Jenny Silver - Something in your eyes
5. Eric Saade - Popular
6. Danny - In the club
7. Dilba - Try again
8. Swingfly - Me and my drum
9. Christian Walz - Like suicide
10. Julia Alvgaard - Better or worse

Sebastian skulle ha funnits med på den här listan om det inte vore för Jesusreklamen i hans No one else could. Jag gillar låten. Ganska mycket till och med. Men när man hörde hela texten blev det för mycket religion och jag är tyvärr lite (rätt ordentligt) allergisk mot kristna budskap i musik. Sedan är frågan om han sjunger "you'd die for my sins" (som i you would) eller "you died for my sins". Jag hör det senare. Men det spelar egentligen ingen roll. När jag en gång fick Jesusvinkeln i huvudet gick den liksom inte att skaka av sig.

Lite kort om några av bidragen:

Loreen har verkligen vuxit i mina ögon under tävlingens gång. Tyckte visserligen numret var helt okej redan första gången jag såg det. Men nu - vilken inlevelse, vilken fantastisk sångerska!

Vad gäller Jenny Silver kan jag som sagt inte låta bli att gilla Something in your eyes. Det må vara schlager, men det är bra och snygg schlager. Och låten slår Shirley, Sanna och framförallt Linda med hästlängder. Men jag skulle inte skicka den till Tyskland. Då väljer jag hellre något mer modernt; Loreen, Saade, Danny. Eller till och med Swingfly.

Jag vacklar hela tiden mellan Team Danny och Team Eric. De är rätt jämna, men jag gillar Eric Saades låt lite, lite mer. Speciellt om han väljer att skippa glasburen i Globen. Stackars lilla manspojken såg ju bara rädd ut när han försökte krossa glaset i Linköping.

5 kommentarer:

  1. jag gillar sebastian jättemycket, en av de få låtarna jag faktiskt kunde tänka mig att lyssna på också "off mello", så att säga. har mer sett texten som en sorts tribut åt nån överhuippu typ med en lite ironisk jesusanspelning - ganska säker på "you'd" ;) en skam att han inte gick raka vägen till final och en topplacering! sen gillar jag the moniker också, och loreen har ju en röst att dö för, hon är bästa sångerskan i hela tävlingen. däremot har jag inget till övers för varken love generation eller le kid, intetsägande popdängor. och sara varga ger mig olustig klåda på armarna. vågar mig inte på någon topplista i detta skede, men kände mig tillräckligt generös för att dela med mig av mina yra tankar som inte har så mycket med kvällens program att göra sist och slutligen :D

    SvaraRadera
  2. Yra tankar tycker vi om, speciellt om det handlar om mellon. :D Jag är faktiskt förvånad över att Sebastian bara kom femma. The Moniker säger mig inte så mycket, även om refrängen är ganska trallvänlig. Le Kid tyckte jag var så oerhört charmiga att jag bara inte kan låta bli att gilla dem. Sara Varga sjunger väldigt vackert, men jag har också lite svårt för hennes låt...

    SvaraRadera
  3. Tycker Love Generation - Dance alone är bäst!

    SvaraRadera
  4. LG är riktigt bra, har fortfarande inte kommit över det faktum att folk röstade Linda direkt till final medan LG måste duellera i Andra chansen.

    SvaraRadera
  5. men vad hände med loreen!! hon offrades nog stort för sara varga (som visserligen vuxit lite sedan sist - var mer emot hennes låt första gången jag hörde den). tycker ändå att varga är lite för "direkt" på något sätt, man börjar nästan må lite dåligt av alla direkta knytnävsslag. loreen var tusen gånger bättre. men finalen blir onekligen intressant!

    SvaraRadera